Culinary Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fritsgerhard Meursing - WaarBenJij.nu Culinary Curacao - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Fritsgerhard Meursing - WaarBenJij.nu

Culinary Curacao

Door: Webmaster Fritsgerhard Meursing

Blijf op de hoogte en volg Fritsgerhard

20 December 2007 | Nederland, Amsterdam

Beste family, Cyber vrienden en bekenden.
Bedankt voor jullie reactie, mijn vlucht naar Panama is gecancel wegen overboekingen, ik heb een nieuwe vluchtboeking maar niet eerder dan 3 januari 2008 via Bogota Colombia met overnachting in een hotel aldaar en de volgende dag vliegen naar Panama city.
Ik hoop jullie in het begin van het nieuwe jaar opnieuw te kunnen informeren over de stand van zaken.

Culinary Curacao
Onze kleurrijke bevolking, de melodieuze taal (papiamentu) uitbundige muziek en dans op Curacao zijn het resultaat van het samensmelten van verschillende volkeren en hun culturen. Ook de "Kushina Krioyo" ofwel de Creoolse keuken die op Curacao de boven toon voert bestaat uit het aller lekkerste van de hele wereld.
De Curacaose keuken is terug te vinden op de Nederlandse Antillen en alle Caribische eilanden.
De basis ervan komt uit Zuid Amerika, met name Venezuela is bepalend geweest voor de kushina krioyo op Curacao. Niet heel verwonderlijk want tussen beide gebieden vindt van oudsher veel handels verkeer plaats en dat ze zo dicht bij elkaar liggen.
Bij helder weer is Venezuela vanaf mijn ouderlijk huis op Curacao zelf met het blote oog zichtbaar!!!

Tasty afternoon!
De bewoners van Curacao gebruiken de hoofdmaaltijd doorgaans s'middag, soep is veruit favoriet. Meestal wordt dan ook een stevige maaltijd soep geserveerd op basis van banaan (soppi banana), geite vlees (soppi di kabritu) kip (soppi di kalinja) of vis (soppi di piska). Deze soepen worden iedere dag vers klaargemaakt, heerlijk!!!!

Dragon stew
De gerechten uit de Creoolse keuken zijn overwegend zeer voedzaam en hartig.
Vis, Kip, Rundvlees en Geite vlees ontbreken dan ook niet. Maar voor de waaghalzen staat ook Leguanen vlees op het Menu, meestal geserveerd in de vorm van een stoofschotel die Dragon Stew wordt genoemd.
Naast de bakbanaan is overigens ook cactus een populair ingredient in vele gerechten. Wie de echte Kushina Krioyo wil proberen, kan zich in de authentieke Creoolse keuken op de Marshe Bieuw, de oude markt in Punda.
Deze overdekte Markt ligt achter het postkantoor aan het waaigatplein in Willemstad.
Hiervindt je een groot aantal markt-
kraampjes waar tussen de middag tal van gerechten kunt eten die op de lokale wijze zijn voorbereid.
Je kan gewoon aanschuiven aan de lange tafel die buitenstaan.
Een prettige kennismaking met de Creoolse keuken op Cuacao.
Nou dit was het weer mijn verhaal weer, ik zal spoedig mijn berichten op fleuren met eigen gemaakte fotos te plaatsen.

• 23 December 2007 - 12:49

Toon:

frits ben je niet eens gana eten in Pannekoek, ook heerlijk eten en de fijne omgeving van banda Abao. fijne reis, toon